collalloc-banner-01.gif


Fitness club Hanky Kynychové Hejbej se TV Břišní pekáč s Hankou Kynychovou Nadační fond Hanky Kynychové - kynychova-nadace.cz E-shop kynychova-shop.cz

Očima muže: Zdravá strava není věda

Zdravá strava není věda

Dokonce to není ani mučení. Jde jen o trochu disciplíny, což je ovšem vlastnost, která u většiny z nás není stoprocentní. Někdy jsme na sebe prostě tvrdší a někdy si dopřejeme víc pohody. Co je ale pro pokusy zdravěji či dietněji jíst vražedné, jsou většinou dostupné texty a články na dané téma. Co autor, to názor a navíc jako by se všichni předháněli v „odbornosti", tedy spíše nesrozumitelnosti svých rad. Člověk aby na to studoval dietologii a tělesnou výchovu na vysoké škole. Jelikož jsem laik, pokusím se s vámi také laicky podělit o mé zkušenosti a postupy. Tedy ty zdravé. Ty z období, kdy hodím disciplínu za hlavu, si raději nechám pro sebe. Následující řádky tedy nejsou určeny těm, kdo v dané problematice „jedou", ale spíše těm, kdo tápou, či teprve uvažují, že by případně něco ve své životosprávě změnili, a to zejména z důvodů regulace váhy a sebevědomí, jinými slovy zbavení se špeků.



V určitém věku se metabolizmus zpomalí. I ti, kteří jedli co viděli a zůstávali štíhlí, změnu zaregistrují. Vlastně tihle lidé jsou na tom pak nejhůř, protože jejich stravovací disciplína neprošla letitým pilováním. To byl i můj případ. Ze zhruba 80 kil jsem to za pár let dotáhl na pěkných 106. Rady jsem sbíral různě, dost sportoval, ale nic moc se s mým tělem nedělo. Zásadní změnou bylo setkání s mým osobním trenérem. Jeho pomoc a rady se tedy pokusím shrnout.

Nejdůležitější ze všeho je se hýbat. Pokud se jen přesunete z kanceláře na kanape, nepomůže, ani když vaší jedinou stravou bude vesmírná energie. Dlouhá procházka je lepší než nic, ale zkuste i plavat, jezdit na kole, běhat, zajděte do fitka. Prostě vyberte si takový pohyb, který vás bude bavit. A zbavte se alkoholu. Neznamená to, že si nemůžete dopřát nějakou tu skleničku vína, ale pravidelná konzumace piva a tvrdého alkoholu vaše snažení zcela jistě zpomalí, či dokonce zhatí.

A teď už vážně. O existenci dělené stravy jsem samozřejmě věděl, ale žádnou zkušenost jsem s ní neměl. Byla ale zásadní součástí plánu mého trenéra, kterak velrybu zpátky v člověka přetvořiti. Není to nic složitého. Velmi zjednodušeně můžeme rozdělit přijímanou potravu na sacharidy a bílkoviny, přičemž pro trávení každé z těchto složek je potřeba odlišných enzymů. Proto se trávení a celý metabolizmus zpomaluje a je více času na ukládání tam, kde o to nestojíme. Takže je po omezenou dobu dobré tyto složky konzumovat pokud možno odděleně. V principu jde o to, jíst maso a například vejce zvlášť a přílohy, tedy rýži či brambory také. Těstoviny je lepší na dva tři měsíce vypustit úplně a poté je opět zařadit, ale rozhodně ne navečer. Pečivo škrtněte úplně. Mléčné výrobky budiž, ale netučné. (Takové syrečky, to je bohatý zdroj nejen zápachu, ale i bílkovin.) Zeleninu můžete kombinovat s obojím. Zní to strašně a zpočátku možná budete mít i hlad. Navíc výsledky nějaké první dva týdny nejsou vůbec vidět, což vám moc nepomůže. Ale dělená strava má ještě jednu výhodu. Nebudete se přejídat. Čím důsledněji budete dělit, tím rychleji půjde váha dolů. Nebojte se ovšem, že když si na romantické večeři dáte všechno od předkrmu po dezert, proces se zastaví. Ale znáte to, porušíte jednou, porušíte znovu. Je to jako s cigaretami...

Důležitou součástí kůry je pravidlo, že jíst se má pravidelně po menších dávkách. Zkuste, zda to zvládnete co dvě tři hodiny. Stačí alespoň ovoce, nějaká tyčinka. Nejhorší je jíst jednou denně, nebo přímo hladovět. Tělo si pamatuje, že může strádat, a tak opět ukládá do zásoby.

To jsou tedy základní pravidla a teď k dennímu rozvrhu. Snídaně je grunt a měla by být bohatá na sacharidy. Džus, ovoce, nejrůznější lupínky a podobně. Zapomeňte na anglickou snídani. Zejména pro muže je důležité vynechat ráno bílkoviny. Testosteron se po třicítce už moc nevyplavuje, spíše jen ráno a bílkoviny jeho tvorbu v té době tlumí. Svačinka opět sacharidy. Jak už jsem říkal, stačí müsli tyčinka, ovoce. Oběd se skládá z bílkovin, tedy masa, vaječné omelety, kuřete bez kůže a jako příloha syrová zelenina. Ta pomáhá při trávení bílkovin. Vynechejte smažené a vepřové. Svačina opět cukry, další také a večeře pak bílkoviny doplněné dušenou či nakládanou zeleninou. Takovou večeři můžete konzumovat i relativně pozdě. Respektive pár hodin před spaním, ne v posteli. Žaludek si chce také odpočinout. Pokud máte večer ještě hlad, zkuste meloun, kysané zelí či podobný odvodňující zeleninu. Jen počítejte s častější noční návštěvou toalety.

Jak už bylo řečeno výše, čím více disciplíny a dodržování režimu, tím rychleji a lépe se výsledky dostaví. Nezapomeňte ovšem, že jde o časově omezenou kůru. Je to velmi individuální, ale myslím, že u většiny lidí je vidět změna po třech čtyřech měsících. Ovšem to neznamená, že pak končíte s pohybem a vrátíte se do starých kolejí. Veškerá snaha by přišla vniveč. Tělo si hodně pamatuje a vrátilo by se do své původní váhy a podoby. A vždycky může být i hůř. Takže i po kůře platí: pohyb, pravidelně a méně jíst, pokud možno se vyhýbat konzumaci nezdravých jídel a mít dobrou náladu. Vím, lehko se to řekne. Občas si dopřejte nějakou svou oblíbenou čokoládu, zabíjačku, knedlíky, ale vždy do polosyta.

Tolik o mém hubnutí. Postupů a možností je samozřejmě mnoho a na každého funguje něco jiného, ale třeba někomu pomůže můj příklad. Mimochodem, jsem zpátky na té osmdesátce.

Hubnutí zdar.


 
Fitness club Hanky Kynychové Hejbej se TV Břišní pekáč s Hankou Kynychovou Nadační fond Hanky Kynychové - kynychova-nadace.cz E-shop kynychova-shop.cz