collalloc-banner-01.gif


Fitness club Hanky Kynychové Hejbej se TV Břišní pekáč s Hankou Kynychovou Nadační fond Hanky Kynychové - kynychova-nadace.cz E-shop kynychova-shop.cz

PROČ POSILOVAT, PROČ POSILOVÁNÍ „BŘIŠNÍ PEKÁČ“ ? - 1. díl

PROČ POSILOVAT, PROČ POSILOVÁNÍ „BŘIŠNÍ PEKÁČ“ ? - 1. dílKdysi lidé žili v těsném sepětí s přírodou.Tvrdá fyzická práce, nedostatek jídla a časté nemoci. Absolutně žádné myšlenky na aktivity, kde by byl přebytečný výdej energie. Nebyla by ani energie ve formě potravin, která by ji doplnila. Vrtochy nadstandardní aktivity spojené se zábavou měla pouze šlechta. Paralela s novodobou historií je moderní sport, opět ho provozovali jen bohatí, kteří si...


...mohli dovolit sport provozovat. Zpět ke středověku. Po šlechtických turnajích následoval ples a bohatá tabule s nepřeberným množstvím jídla. To si nemohl obyčejný člověk dovolit. Obnovený sport je opět shodný. Společným znakem je volný čas.
Logika lidského těla: výdej energie fyzickou aktivitou vykompenzovaný adekvátním množstvím jídla. Je to správné? Jistě. Sval, pokud chci, aby byl funkční, musí pracovat. Můžeme mluvit i o různé úrovni. Jak silný sval potřebuji, co vykonávám za práci. A dostáváme se k dnešní době. Neaktivní sval atrofuje (tzn. laicky řečeno se ztrácí, a buď začne přibývat tukové tkáně, to je spojeno ještě s přebytečným příjmem jídla, nebo pokud je ho nedostatek, jako v rozvojových zemích, znakem je „kost potažená kůží").

hanka_cvici_1_180Co pracuje a potřebuje energii a živiny? Sval. Ne tuková tkáň! Samozřejmě potřebujeme energii na udržení základních životních funkcí, energii potřebuje mozek, orgány. Mé neoblíbené slovo „spalovat" teď použiji v souvislosti, kdo spaluje = spaluje sval energii. Menší a méně svalové hmoty = je menší spotřeba energie, tzn. mám snížit i příjem jídla. Jenže často mnozí víme, že z nudy, bez programu spíše jíme, než že bychom omezili konzumaci.
Pokud nám v posledním století ubyla fyzická práce, musíme práci svalů vykompenzovat něčím jiným. Je to zcela normální, ba naopak přirozené. Svaly potřebují pracovat. Nevidím nic výjimečného na tom, když lidé navštěvují posilovny, sportoviště, tělocvičny. Máme dost volného času oproti minulým stoletím. Psychické vyčerpání je nutné kompenzovat fyzickou aktivitou. Samozřejmě mluvím o zdravém sportování, přiměřeném věku, aktuálnímu zdravotnímu stavu, možnostem i finančním. Dalo by se říci, že by stačilo nakoupit 1000 tvárnic a denně si určitou část přerovnat. Ale jistojistě každý chceme pohyb spojit se zábavou. Každý si z velkého možností různých cvičení může vybrat. Pokud si není jist, je dobré domluvit se a poradit s instruktorem, ten by měl být schopen pomoci a poradit. I to je možná směrodatná informace ke kvalitě cvičení. Každý instruktor není jen cvičená opička, měl by ovládat tělo, anatomii a základy fyziologie.
Jsou to především ženy, které se obávají silových cvičení. Obvykle vnímají silová cvičení jako něco, po čem jsou velké svaly, které nechtějí. Často navštěvují pouze tzv. spalovací cvičení. Kardiocvičení, jak jsou také nazývána a tento název je adekvátnější, jsou cvičení, která spíše trénují oběhovou soustavu. Jsou vhodná jako prevence „aktuálních civilizačních chorob". Dobře upravují metabolismus. A při metabolismu živin jako energii využívají právě tuk.

hanka_cvici_180Opět mohu přirovnat ke stroji, ve kterém proudí kapalina a ta mu pomáhá udržovat funkční kvalitu. Pokud nebude kapalina popoháněna a bude v nějakých místech zpomalovat, drhnout, či dokonce tvořit shluky a ucpávat cesty, je to stejné jako ucpávání cév, zpomalený metabolismus, špatné orgánové funkce. Berme to jako příklad, ale i tělo je takový stroj, který potřebuje údržbu a naší pozornost.
V tomto dílu se více věnujeme posilování. Především chci věnuji pozornost ženám. Pro začátečníky je vždy dobré nesahat po činkách, ale pokusit se jen o posilování vlastním tělem, popř. doplnit drobným náčiním jako jsou gumičky, overbaly, rolery, tyče. Vhodné je u některých cviků využít i dopomoci, např. shyby. Zase respektuji své tělo a zdravotní stav. Proč bez činek? Pokud jste nikdy neposilovali, je možné, že neumíte ani správně při posilování zapojit svaly, které chcete posilovat. Takže cvik provádíte „špatně". Buď jste na druhý den bolaví, lepší varianta, a nebo si ublížíte. Ovšem i velká bolest vás může odradit od dalšího pokusu posilovat, a nebo vám zabrání souvisle cvičit. Pokud jdu do posilovny, doporučuji využít služeb osobního trenéra. Pokud jdu na cvičení, vybírám bodystyling, p-class či „břišní pekáč". Vhodné jsou intervalové či kruhové tréninky (zde bych se informovala u cvičitele, co všechno to obnáší a zda-li jste schopni takovou hodinu absolvovat). V dnešní době mi přijde i velice dobré spojit trénink s přírodním prostředím. U stezek vznikly posilovací koutky. Doplňuji vytrvalostí složku (lehký běh) tou silovou (mohu v průběhu běhu využít cviků jako leh-sed, kliky...). Na toto téma existují tzv.bootcampy.
Co se stane, pokud budu jen posilovat ? Je možný nárůst svalové hmoty,ale to by muselo být opravdu „tvrdé" silové cvičení. Ženy nejsou muži. Žena si musí velké svalstvo tvrdě vypracovat. Čím to, že si mnohé ženy stěžují, že mají najednou větší objem. Je to o jídle. Často se pak odměňujeme (teorie: když jsme cvičili, můžeme toho více sníst). Či dokonce v různých pochutinách, sladké či slané dobroty. Zkuste pak přepočítat výdej a příjem energie. I u cvičení je nutné vyladění a úprava přijaté energie, stravy. V tomto ohledu je dobré kombinovat silové cvičení s vytrvalostním - kardiocvičení.
Jak často a kdy cvičit? Cvičení ráno je více zaměřené na „spalování tuku". Tzn. jeho energetické krytí je převážně tukovými zásobami. Cvičení odpoledne a večer je kryto z poloviny tukem a z poloviny sacharidy. Je nutné říci, že k tomu, aby bylo možné „spalovat tuk" je potřeba cukru. Nikdy nezapomenu na poučku z vysoké školy: „tuky se pálí v žáru cukrů". Takže pokud chci využít jako energetický zdroj tuk, musí při jeho přeměně fungovat zásoba cukru. A zásobní cukr není to, že si osladíte kávu, či dáte dort. Jde o konzumaci kvalitních sacharidů, obiloviny.
Tento díl ukončuji malou reakcí na právě přečtený článek na téma „aerobní aktivity spalují tuk na břiše". Ano, aerobní dlouhotrvající zátěž v TF cca 70% vaší max TF je práce, která využívá jako zdroj energie tuk. Ovšem jak chcete tělu namluvit, že potřebujete spalovat právě ten na břiše. Buďme realisté, poctivě a dlouhodobě cvičme a tělo si s tím poradí. Vytrvejte. Pravidelnost a poctivost se v tomto případě vyplatí.



PROČ POSILOVAT, PROČ POSILOVÁNÍ „BŘIŠNÍ PEKÁČ“ ? - 1. díl
 
Fitness club Hanky Kynychové Hejbej se TV Břišní pekáč s Hankou Kynychovou Nadační fond Hanky Kynychové - kynychova-nadace.cz E-shop kynychova-shop.cz